onsdag 22. mai 2013

Matpakker

Som tidligere skrevet og som folk sikkert har fått med seg så er jeg ganske glad i matpakker ;)
(hvertfall på instagram der jeg poster bilder av matpakken nesten daglig)

Nå har jeg jo en skolegutt og lager matpakker til han :)
I barnehagen får de mat, så der "slipper" jeg.

Jeg er opptatt av at matpakken skal være ganske sunn, noe variert og inneholde noe frukt eller bær hver eneste dag.
Sønnen min er veldig fornøyd, og det er sjelden han ikke spiser opp.

Tidligere skjærte jeg (ellers stanset ut) brødskivene til ulike figurer, men nå synes han det er litt barnslig så han vil heller ha "hele skiver".
Men innimellom er det lov har han sagt ;)

Han er også en ganske kresen gutt, så det er ikke alt som er like poppis...han liker blandt annet ikke tomater, sukkererter eller babymais, så selv om jeg gjerne ville hatt det i matpakken så må jeg nok droppe det :p

Jeg bruker ofte ulike kjøttpålegg på brødskivene, fordi han er veldig glad i det og det blir ikke like "svett" som feks gulost.
Smøreost og leverpostei er også pålegg han liker, som jeg bruker å bytte på litt.

Bytter også litt på om jeg bruker brødskiver, polarbrød, grove pitabrød eller sunne vafler i matpakken.
Har forsøkt på rundstykker og ulike matmuffins, men dessverre så er ikke gutten min så glad i det.

Av bær blir det mye blåbær og jordbær, men bringebær er også digg.
Gulrotstaver eller i blomster er veldig populært.
Har ofte en halv banan i matpakken, og eple i biter.
(et tips er om man putter eplebåtene en stund i et glass eplejuice, så blir dem ikke så fort brune ;) )

mais i en boks, druer, mandler, litt frokostblanding er og kjekt.
agurkbiter og paprika også.

Kokte egg er han også glad i.

Yoghurt er også veldig populært, og jeg har det ofte i små bokser
(bilboksene er av merket rice og er perfekt til en halv sprett/safari yoghurt)
De små danonino yoghurtene er og veldig kjekke å ha i matboksen.

Man kan også bruke middagsrester. En boks med pasta, kjøttboller eller pølser på spyd :)

Av utstyr så bruker jeg ofte pepperkakeformer, kakeutstikkere, matpinner/coctailpinner, eggeformer, silikonmuffinsformer, småbokser fra rice etc.
Det meste har jeg kjøpt på ebay, men man får også mye fint på søstrene grene, europris og andre steder :)

Her er noen bilder av de siste matpakkene :

Ingen kommentarer: