fredag 11. mai 2012

Tomatsuppe og ostemuffins

I går laget jeg tomatsuppe og ostemuffins til middag :)
Det var veldig godt :))

Kresen-gutten min (eldstemann) likte det ikke da, men det var ikke noe sjokk hehe.
Han er skeptisk til det meste, og det er ikke mye han liker i grunn :p

Tomatsuppe

•3 bokser hermetiske knuste tomater
•2 stk løk
•2 fedd hvitløk
•2 ss olivenolje
•3 ss finhakkede friske urter, evt. samme antall ts tørket
•1 l grønnsak- eller kjøttkraft
•salt
•pepper
•0,5 ts sukker
•2 ss soyasaus
Rens og hakk løk og hvitløk og surr blank i olivenolje.
Tilsett hermetiske tomater ,urter og kraft (friske urter tilsettes rett før servering).
Kok opp og la suppen småkoke i 20-25 min.
Bruk en stavmikser og jevn suppen.
Smak til med salt, pepper, sukker og soyasaus.

(jeg ville nok kanskje hatt i en dæsj rømme eller noe neste gang)





Ostemuffins

• 1,5 dl seterrømme (jeg brukte lettrømme..ble gode for det altså;))
• 3 dl hvetemel
• 1 ts bakepulver
• 2 stk egg
• 100 g revet gulost
• 4 ss finhakkede friske urter f.eks. timian og persille (dette droppet jeg)

1 porsjon = 12 stykker
Rør alle ingrediensene godt sammen. Deigen kan gjerne lages i en foodprocessor. Fordel røren i smurte muffinsformer eller doble papirformer (doble former slik at muffinsene ikke flyter utover).
Stek ved 200 ºC, på midterste rille i ca 15 min.


Oppskriftene har jeg funnet på nettet et sted :)

Til slutt må jeg skryte litt av babisen min :)
Han er blitt så flink.
Han har ålet seg fremover en god stund, men nå har han begynt å komme seg opp på knærne og stå og gynge :)
Så nå er det ikke sikkert det er så lenge før han krabber :)





Ingen kommentarer: